Beter Graauw 4 verliest van effectief Graauw 3!

Graauw4 – Graauw 3  [ 1 - 2] (Competitie)

In welke wedstrijd kan je nu ongestraft “Graauw-Bal !” roepen en dan ongestraft altijd gelijk hebben? Juist: in de dorpsderby tussen Graauw 3 en Graauw 4. Hoewel Graauw 4 de kansen kreeg was het Graauw 3 die effectief met de kansen om ging en de punten over de streep trok. Graauw 4 verloor in de thuiswedstrijd van Graauw 3.

Er waren een paar geblesseerden en afwezigen waardoor de coaches weer even een kleine puzzel hadden. Maar na lang beraad en extra consultatieronde hadden we twee gevulde banken en konden we starten in de ijzige wind onder toeziend oog van onze supporters. Zelfs oudgediende kwamen nog even kijken of we dit wel helemaal onder controle hadden.

Vanaf de start kroop Graauw 3 in de verdediging en liet Graauw 4, in de blauwe Graauwrock-shirts, komen. We waren in de luxepositie gekomen door te beginnen met meewind maar dat bleek achteraf misschien niet zo verstandige keuze. We konden best wel wat creëren met schoten van ver maar wisten even niet hoe hiervan te profiteren. De eerste minuten waren in balverlies hachelijk maar na de omzetting (aldus de tactiek van Paul) kregen we meer grip op de wedstrijd. Maar na een kwartier was het dan toch raak. Niels de C. huurling aan Graauw 3 zijde kon bij balverlies en een verkeerde keuze aan onze zijde gebruik maken van hun eerste kans: meteen raak. Daarna kreeg Graauw 4 weer de overhand en konden we wat schoten van ver plaatsen. Er waren ook een paar aanvallen bij waarbij Joury, keeper van Graauw 3,  een aantal prima reddingen verrichte.

We hadden ook wat mogelijkheden van dichtbij waarbij Bjorn de bal, op een meter van de lijn helaas op de hak raakte. Een paar keer konden we via Karel een aanval opzetten en van iets dichterbij proberen maar telkens redde de keeper van Graauw 3 op prima wijze. Niet altijd klemvast maar genoeg om ons van scoren te beletten. Tien minuten voor tijd moesten we dan nog eens de bal uit het net vissen. Buurman Dean kon na een onderschepping ineens weer heel hard rennen. Passeerde een tegenstander en schoot genadeloos maar zeker piekfijn binnen. Dat was lang geleden dat we hem dat nog eens zagen doen. Maar liever hadden we het niet gezien. Twee goede kansen voor Graauw 3 in de eerste helft en bieden raak. Wij stonden met lege handen.

Na rust was de wind ietwat getemperd. De zon was erbij gekomen en het was veel aangenamer.  Misschien ook wel een betere temperatuur voor ons spel want het werd er steeds beter op. De kansen werden groter maar slaagden er niet meteen in om te scoren. Wel weer een goede counter van Graauw 3 die een penalty opleverde: Edward viel bij het uitverdedigen op de grond en bij het ophoog krabbelen raakte de hand de bal achter hem. Niet opzettelijk maar genoeg voor scheidsrechter Dennis om de penalty toe te wijzen. Hoewel onze keeper Steve al twee keer moest vissen had hij hier deze keer geen zin in. Later vertelde hij zijn tactiek om de bal tegen te houden: “De wind staat strak vanuit het noorden dus de hoek aan de andere kant zal een speler nooit voor kiezen. Dus ik focuste me op de linkerhoek. Vervolgens werd hij niet heel hard binnen geschopt en kon ik hem tegenhouden.”. En exact zo geschiedde.

Graauw 4 zette daarna alles op alles om de aansluitingstreffer te maken. Dat lukte na een kwartier via een goede combinatie en met de buitenkant rechts van Karel. Heb ik me laten vertellen want in de scrimmage voor de goal was dat niet goed te zien. Daarna kregen we nog heel veel kansen en maakten we zelfs een doelpunt in de mooiste aanval van de dag: Jasper verovert op rechts, Speelt Ronny in die Bjorn vrij ziet staan. Die draait openen geeft de bal op links naar Brian die met twee stappend e bal weer op rechts voorgeeft op Bacha: die schiet hem vervolgens perfect binnen. Maar het feest van de gelijkmaker was vrij snel getemperd nadat buitenspel geconstateerd werd. Vanuit veel hoeken van het veld leek het onmogelijk maar de scheids ging meet in signaal van de assistent.

Daarna nog flink wat kansen gehad op de gelijkmaker waarbij Bjorn, Edward, Karel en Bacha vanuit alle hoeken konden schieten maar hij ging er niet in. Aan onze kant kon men niet veel meer dan speldenprikjes uitdelen: het spel speelde zich voornamelijk af op de helft van de tegenstander. Maar wat we ook deden: het bleef 1-2.

Een domper want een gelijkspel was zeker meer op zijn plaats geweest. Maar goed: we hebben ook wel eens gewonnen terwijl we niet veel beter waren. Zo gaat dat in het voetbal. Volgende week nog tegen Vogelwaarde: kunnen we nog één keer laten zien wat we kunnen. We zijn in ieder geval veilig voor de laatste plaats en dat is misschien wel de troostprijs. Graauw 3 kan zich daar nog van ontworstelen als ze nog twee keer winnen met een verschil van vijftig doelpunten. Dat zien we niet meer gebeuren al is in de voetballerij alles mogelijk. Zij mogen vrijdag weer tegen SDO.

André de Winkel

Foto’s van Martijn Seghers